سنگ رسوبی

سنگ رسوبی

سنگ های رسوبی شیمیایی را می توان در بسیاری از نقاط از اقیانوس گرفته تا بیابان ها تا غارها یافت
1399/9/13
0 نظر

 
سنگ رسوبی 
 
سنگ رسوبی چیست ؟
برخلاف سنگ های دگرگونی و آذرین که در اعماق زمین تشکیل شده اند، سنگهای رسوبی روی یا در نزدیکی سطح زمین تشکیل می شوند. مهم ترین فرایندهای زمین شناسی که منجر به ایجاد سنگهای رسوبی می شود، فرسایش، هوازدگی، انحلال، بارش و سنگسار است. فرسایش و هوا شامل اثرات باد و باران است که سنگ های بزرگ را به آرامی به کوچک ترها تجزیه می کند. فرسایش و هوازدگی تخته سنگ ها و حتی کوه ها را به رسوباتی مانند شن و ماسه یا گل تبدیل می کند. انحلال نوعی هوازدگی است، هوازدگی شیمیایی. با این فرآیند، آبی که کمی اسیدی باشد، به تدریج سنگ را از بین می برد. این سه فرآیند، مواد اولیه سنگهای رسوبی جدید را ایجاد می کند. بارش و سنگسابی فرآیندهایی است که سنگ ها یا مواد معدنی جدید ایجاد می کند. بارش به شکل سنگ ها و مواد معدنی حاصل از مواد شیمیایی است که از آب رسوب می کنند. به عنوان مثال، همانطور که یک دریاچه در طول هزاران سال خشک می شود ذخایر معدنی به جا می گذارد.
 
مواد معدنی
سنگهای رسوبی را می توان به دو دسته سازمان داد. اولین آن سنگ آواری است که از فرسایش و تجمع قطعات سنگ، رسوب یا مواد دیگر ناشی می شود؛ در کل به عنوان آوار یا آوار دسته بندی می شود. دیگری سنگ شیمیایی است که از انحلال و رسوب مواد معدنی تولید می شود؛ ریزه ها می توانند آلی یا غیرآلی باشند. هنگامی که قسمت هایی از گیاهان و حیوانات در زمین خراب می شوند، سنگ های آلی تشکیل می شوند و مواد بیولوژیکی فشرده شده و به سنگ تبدیل می شوند. زغال سنگ یک سنگ رسوبی است که طی میلیون ها سال از گیاهان فشرده تشکیل شده است. از طرف دیگر، سنگ های آلی غیر آلی از تکه های شکسته شده سنگ های دیگر به وجود می آیند، نه از موجودات زنده. این سنگ ها را اغلب سنگ های رسوبی کلاستیک می نامند. یکی از شناخته شده ترین سنگ های رسوبی آواری، ماسه سنگ است ماسه سنگ از لایه های رسوبی ماسه ای تشکیل شده که فشرده و سنگ لیفت شده است.
 
تشکیل سنگ رسوبی
سنگهای رسوبی شیمیایی را می توان در بسیاری از نقاط از اقیانوس گرفته تا بیابانها تا غارها یافت. به عنوان مثال، بیشتر سنگ های آهکی در اثر برخورد کربنات کلسیم و بقایای حیوانات دریایی با پوسته، در کف اقیانوس تشکیل می شوند اگر سنگ آهک در خشکی پیدا شود، می توان فرض کرد که منطقه در گذشته زیر آب بوده است. سازه های غاری نیز سنگهای رسوبی هستند، اما بسیار متفاوت تولید می شوند. استالاگمیت ها و استالاکتیت ها با عبور آب از سنگ بستر و گرفتن یون های کلسیم و کربنات تشکیل می شوند. وقتی آب غنی از مواد شیمیایی به درون یک غار راه پیدا می کند، آب تبخیر می شود و کربنات کلسیم را در سقف باقی می گذارد، یک استلاکتیت یا کف غار ایجاد می کند و یک استالاگمیت ایجاد می کند.
مجموعه مستر استون 09154476393
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر