سنگ مرمر

سنگ مرمر از سنگ‌های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده ‌است

مستراستون 4374

 
سنگ مرمر 
 
سنگ مرمر چیست ؟
سنگ مرمر از سنگ های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده است. کانی اصلی تشکیل دهنده آن کلسیت است. از این سنگ به صورت گسترده ای برای مجسمه‌ سازی استفاده شده است نمای بنای تاج محل از سنگ مرمر است این سنگ در بناهای زیارتی و حرم های امامان نیز استفاده می شود. سنگ مرمر معمولی در بازارهای جهانی به نام اُنیکس مشهور است از ویژگی های برجسته سنگ مرمر ، عبور نور است.
 
استخراج سنگ مرمر
سنگ مرمر یکی از تحسین برانگیزترین مواد برای هنر و معماری است. این سنگ سفید درخشان که از بلورهای کلسیت یا دولومیت تحت فشار و گرما قرار گرفته است همچنین در برخی از زیباترین مجسمه ها، ساختمان ها و مبلمان جهان استفاده می شود. سنگ مرمر در طول تاریخ توسط یونانیان باستان استخراج می شد و امروزه نیز در تمام دنیا از معادن استخراج می شود.
اولین مرحله در روند استخراج، مکان یابی بالقوه معادن است. رخنمون مرمر در معرض مطمئن ترین راه برای یک زمین شناس برای یافتن رگ احتمالی است هنگامی که سنگ مرمر پیدا شد، قطعه های مته با نوک الماس نمونه های اصلی را می گیرند تا بهترین مکان برای حفر معدن و همچنین کیفیت و خلوص مورد انتظار سنگ مرمر را تعیین کنند. در مرحله بعد، یک شرکت استخراج معدن باید برای کلیه مجوزهای مورد نیاز از دولت درخواست کند، این فرایند ممکن است ماه ها تا سال ها به طول انجامد. پس از شروع استخراج، ممکن است چندین ماه حفاری وجود داشته باشد تا سنگ مرمر از معدن استخراج شود. قبل از برداشتن بلوک های سنگ مرمر باید بار سنگین یا خاک بالای سنگ معدن مطلوب استخراج شود. علاوه بر این، ایجاد جاده ها یا تونل ها برای دسترسی به وسایل نقلیه برای سودآوری و کارایی معدن بسیار مهم است. یک مدیر معدن باید بر هر برش حاصل از معدن نظارت کند. سنگ مرمر استخراج شده در امتداد "رگ" کانسار ظاهری بسیار متفاوت از سنگ مرمر دارد که از طریق ورق "برش خورده" است.
 
سنگ مرمر در کارخانه
پس از استخراج بلوک ها از معدن، آن ها مراحل بیشتری را برای مطابقت با هدف مورد نظر خود طی می کنند. برای کاشی ها و غیره. سنگ مرمر به صورت شمش های سنگی برش داده می شود و براق می شود. صفحات مرمر برای ساخت یا مجسمه سازی با استفاده از سیم های الماس یا اره باند برش داده می شود، که از چندین تیغه نوک الماس برای برش یک بلوک مرمر به دال های قابل کنترل تر استفاده می شود.
 
ویژگی های اساسی سنگ مرمر
این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد. مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند به طور مثال سنگ مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است؛ به همین خاطر با استفاده در کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود. این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد به همین خاطر نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد. قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می روند بالاتر است.
 
موارد کاربرد سنگ مرمر
اکثر معماران معتقدند استفاده از سنگ های مرمر به دلیل نقش ها و رنگ های گوناگون می توانند با هرگونه سبک و سیاق چیدمان و دکوراسیون هماهنگ شوند و غالب دکوراتورها به گونه ای از سنگ های مرمر در دکوراسیون خانه ها بهره می برند تا به چیدمان حالت وزین و گران بودن ببخشند. علاوه بر شکوه و زیبائی چشمگیر سنگ های مرمر در خانه می توان با بهره گیری آن ها بر روی استحکام و مقاومت سرمایه گذاری نمود. سنگ های مرمر به دلیل خنک بودن سطح آن ها فضای خانه را سرد نگه می دارند. بنابراین، در نقطه ای از ایران که دارای آب و هوای گرمسیر هست می توان از آن به عنوان کفپوش ساختمانی استفاده کرد. سنگ های مرمر در برابر هرگونه ماده شیمیایی مقاوم بوده، به مرور زمان خراش برنداشته و ساییده نمی گردد.
از سنگ مرمر به دلیل فراوانی و نیز قیمت نه چندان بالای آن نسبت به امروز در راهروها، راه پله ها، حمام ها و نمای داخلی و خارجی سازه ها و ساختمان ها بهره برداری می شده است.
مهم ترین دلایل کاربرد این نوع سنگ ساختمانی در آن زمان و حتی حال حاضر مقاوم بودن در برابر هرگونه شرایط جوی و اقلیمی و بارش باران و برف به شمار می رود. سنگ های مرمر به دلیل گران قیمت بودن کمتر از گذشته به مصرف می رسند اما خرید و اجرای آن ها می تواند به سرمایه ای باشکوه مبدل گردد.
در گذشته به دلیل وفور استفاده از سنگ های مرمر نه تنها در امورات کوچکی چون مجسمه سازی بهره گرفته می شده بلکه به عنوان دیوارپوش نمای داخلی خانه ها و سازه ها را لوکس می کرده است. سنگ اصیل و فریبنده مرمر به دلیل دارا بودن سطح هموار و درخشان همواره مورد توجه بوده و در مواردی مانند کابینت، کفپوش، سرویس های بهداشتی، شومینه و… مورد استفاده قرار می گیرد. نظافت آسان به وسیله یک دستمال ساده نم دار و جذب نکردن گرد و غبار از مزایای حائز اهمیت این نوع سنگ ساختمانی محسوب می گردد.
مجموعه مستر استون 09367841393